Prechod na navigáciu block menu Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná

História obce

História a súčasnosť

Dubovec leží na ľavom brehu rieky Rimava, približne 18 km juhovýchodne od okresného mesta Rimavská Sobota. Prvá správa v obci pochádza z roku 1260. Patrila medzi sídla slovanského pôvodu a jej názov bol odvodený od dubových lesov, ktoré tu vtedy rástli. Pôvodne patrila hradu Blh a od 14. storočia Séčiovcom. Od polovice 17. storočia bola súčasťou Muánskeho panstva. Neskôr ju vlastnil KOháriovci a po nich Coburgovci. Dominantou Dubovca je pôvodne gotický rímskokatolický Kostol sv. Ladislava zo 14. storočia. V roku 1782 ho prestavali v barokovom štýle. Na námestí stojí socha sv. Jána z roku 1787. Obyvatelia sa v minulosti zaoberal najmä roľníctvom. V obci sa nachádza materská a základná škola, dom smútku, pošta, ihrisko a predajňa rozličného tovaru.


 

Maďarský preklad komentára

Dobóca (Dubovec) a Rima folyó bal partján fekszik, a járási székhelytől, Rimaszombattól (Rimavská Sobota) kb. 18 km -re délkeletre. A községről szóló első feljegyzés 1260 - ból származik. A szláv eredetű települések közé tartozik, a neve szláv nyelven az akkor a környéken lévő tölgyes erdők elnevezéséből származik (dub - tölgy). Eredetileg a Balog vár uradalmához tartozott, majd a 14. szízadtól a Széchyeké lett. A 17. század közepétől a murányi uradalom részévé vált. Később a Koháryak birtokolták, aztán pedig a Coburgok. Dobóca domináns épülete a 14. századból származó, eredetileg gótikus stílusú, Szent Lászlóról elnevezett római katolikus templom, amelyet 1782 - ben barokk, stílusban átépítették. A téren az 1787 származó Szent János szobor áll. A lakosság a múltban főleg földműveléssel foglalkozott. A községben van általános iskola, óvoda, ravatalozó, posta, gyermek park, posta és vegyesbolt.


 

Anglický preklad komentára

Dubovec is located on the left bank of the Rimava river, about 18 km south - east from the county town Rimavská Sobota. The first mention is from 1260. It was one of the seats of Slavonically origin and its name derived from oak trees, that grew there that time. Originally it belonged to the castle Blh and from the 17th century to the Séčiovcis. Since the first half of 17th century it was a part of the Muráň county. Later the Kohárys possessed it and after them it belonged to the Coburgs. The dominant of Dubovec is the originally Gothic Roman Catholic church of Saint Ladislav from the 14th century. In 1782 it was reconstructioned in Baroque style. In the square there is the statue of Saint John from 1787. THe inhabitants were mainly skillful in peasantry. In the village there is a kindergarten, elementary school, mourning house, post, park for the childrens and shop with assorted goods.


 


Úvodná stránka